Problemom
smisla pisanja i pesništva uopšte, bavili su se pesnici od davnina,
to pitanje postaje posebno aktuelno u dvadesetom i na početku
dvadesetprvog veka. Odgovor, međutim, zašto se piše, izostaje. On
je verovatnu u samim damarima sveta, u biću ljudske civilizacije.
Pisati poeziju znači postojati.
M.
Lukić često je postavljao ta pitanja , poezija kao umetnost i
potreba pisanja mogu se naći već u prvim njegovim pesmama. Posebno
ga je interesovala poezija dvadesetog veka vremena u kojem je i
njegovo delo nastajalo . Sazanje o padu duhovnosti i sve manjim
dometima srpske pesničke umetnosti, otkrića o laži i licemerja
najpriznatijih pesnika , sigurno su ranjavala njegovu
istinoljubljivost. Došao je do novih saznanja koja se više nisu
mogla prikriti: „Srpska poezija posle Vinarenove smrti (šezdesetih)
do te mere je lišena inicijative,
priklonila se nestvaralačkim iluzornostima i nespretnosti,
nesabranosti, sitnim dušama, talentima i obožavaocima“ (1.)
napiso je u Pogovoru „Moare parasite“ . Koliko tačno i
poražavajuće?! Svako je, naročito na početku 21. veka , mogao
sebe da proglasi pesnikom! Zavladao je besmisao i evropsko ništavilo.
I najgore: lišenost bilo kakve inicijative.
U
programskoj pesmi „Tradicija i poezija“ izričito stoji: „ Sve
staviti na tapet – tradiciju, sebe, svet / Žurbu i oklevanje, bare
i brzavice, / Apsorbovati neke stvari, može umetnik. / Od
spokojstva su bolje trzavice“ (2.). Uočljiva je vera da do nekih
saznanja može doći samo umetnost. Takođe i rešenost da se sve
preispita, da ostane samo ono što izdrži probu vremena. Do istine
se može doći samo ako se ne prave kompromisi i ustupci istoriji,
okoštalim uverenjima i predrasudama. Stoji i zahtev da se narodski
duh i jezik moraju ispoštovati jer su „zdenac“ iz koga izvire
pitka voda ali samo ako služe istini. Tih načela M. Lukić i sada
se drži, zato je njegova poezija i danas uverljiva i stoji kao
suprotnost ispraznom pesmovanju mnogih kanonizovanih pesnika i lažnih
veličina.
Druga
polovina 20.veka u srpskoj poeziji nije dala ni jedno veliko pesničko
ime a kamoli ime bez koga evropska pesnička mapa ne bi bila potpuna.
Vasko Popa je dobio evropsku nagradu za poeziju ali njegovo pesničko
delo trpi oštre kritike i ne može se ni zamisliti da stoji pored
nekoliko poljskih pesničkih imena, da ne nabrajamo velike pesnike
drugih evropskih naroda . Zašto je to tako, Lukićev odgovor je
nedvosmislen. U toku druge polovine 20. Veka koga on naziva nametnim,
„talentonosci“ su onemogućavani na sve moguće načine a
kanonizovani su, i uškolama izučavani polutalenti podobni
vladajućem sistemu. Pa i za njih je važilo pravilo „jao onom ko
se o sistem ogreši“. Lukić navodi primer jednog pesnika koji je
dobio sve nagrade, postao priznat a nije poznat ni u susednoj
opštini: „Srpska poezija Nametnog veka – to je pakao i region
večitih popravki“ (3.). međutim , šta da se popravlja kada je
sve trulo. Ovde Lukić ne ispisuje ali podrazumeva: nedostaje
sloboda. Kad se budući pesnici budu slobodili u duhu, pojaviće se i
veliki pesnik. I još nešto: kad svemoćna kritika uoči i pesnike
sa margine. Ali za to je potrebno i vreme.
Pravi
pesnik u viziji M. Lukića „ ulazi u trag – prvo sebi . Hvatajući
neka / sećanja, slike - iz svog ugla- hvata nit / neuhvatljivih
stvari...“ (4.) Ovi stihovi dovikuju se sa onim čuvenim „ najzad
napokon nešto“ (5.), američkog pesnika Roberta Frosta.Tragajući
za tom „niti“ za tim „nešto“, pesnik nikad neće izneveriti
sebe i uvek će biti na pravom putu. Do prave pesme neće ga sprečiti
da stigne ni „Književnici (ni )fariseji koji podižu jazove / u
dušama: navrćući vodu na svoj mlin“ . (6.) iako je sadašnjost
skrivena „Nema lice , (skrivaju ga maske)“ (7.) vera i nada da će
maske pasti, održava pesnika da istraje na plemenitom putu do pesme
i istine.
-
Miroslav Lukić: Moara parasita, Braničevo, Požarevac 2012. Umesto pogovora, str.303.
-
Isto, str.212.
-
Isto,str.305.
-
Isto, str.213.
-
Robert Frost: Časopis „Delo“,avgust 1989.str.3.
-
Miroslav Lukić: Moara parasita, Braničevo, Požarevac 2012., str.213.
-
Isto str.214.= izvor: IZ NEOBJAVLJENIH RUKOPISA SRPSKIH PISACA
Нема коментара:
Постави коментар